EFFECT OF VISUAL AUDIO TO RECOGNIZATION OF LETTERS IN CHILDREN AGE 5-6 YEARS IN TPK TO ERAN BATETANGNGA KEC BOAT VILLAGE. BINUANG KAB. POLEWALI MANDAR

Main Article Content

Abstract

Background: Based on preliminary study conducted on 18 January 2017 at TPK TO ERANN BATU on 20 children with observation got result, 4 children who are able to know letter well, able to spell and able to write it correctly and 16 children Who are less able to recognize the letters correctly


Purpose of research: to know the influence of audio visual to the introduction of letters in children aged 5-6 years. The type of research used is quesy experiment (pre test-post test), a research by doing experimental activities (experiments), which carried out for 2 months. The sample in this study were children aged 5-6 years in TPK TO ERAN BATU Batetangnga Village Kec. Binuang Kab. Polewali Mandar. Using total sampling with sample of 20 respondents. Data collection using observation sheets.


The results of this study indicate that there is the influence of audio visual (0.002) on the introduction of letters in TPK TO ERAN BATU Batetangnga Village Kec. Binuang Kab. Polewali Mandar.


Conclusion: Based on the results of research, there is an influence of visual audio on the introduction of children's letters on TPK TO ERAN BATU Batetangnga Village Kec. Binuang Kab. Polewali Mandarr.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
1.
irfan. EFFECT OF VISUAL AUDIO TO RECOGNIZATION OF LETTERS IN CHILDREN AGE 5-6 YEARS IN TPK TO ERAN BATETANGNGA KEC BOAT VILLAGE. BINUANG KAB. POLEWALI MANDAR. BIGES JUKES [Internet]. 2018Jul.31 [cited 2020Jul.6];7(2):31-9. Available from: https://ejurnal.biges.ac.id/index.php/kesehatan/article/view/21
Section
Keperawatan

References

Alimul Hidayat, 2007, Riset Keperawatan Dan Tekhnik Penulisan Ilmiah. Edisi 3. Salemba Medika : Jakarta
Amariana Ainin, 2012, Keterlibatan orangtua dalam perkembangan literasi anak usia dini. Skripsi. Semarang: Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Artati Budi, 2008, Membaca Itu Penting,Permata Equator Media,Jakarta
Galuh, 2011, da'lam “skripsi” Keterlibatan Orang Tua dalam Proses Mengembangkan Literasi Dini pada Anak Usia Paud .
Nahdiah, 2014, Dalam “skripsi” Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Berbahasa Anak Usia 4 - 5 Tahun di TK Aisyiyah Ngringo iv Jaten Karanganyar
Nasir dkk 2011. Metodologi Penelitian Kesehatan. Yogyakarta : Nuha Medika
Notoatmodjo, 2010. Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta
Pratisti Dinar Wiwien 2008. Perkembangan Manusia Edisi 12 Buku 1. Jakarta: Salemba Humanika Psikologi Anak Usia Dini,PT Macana Jaya Cemerlang
Rini Utami Aziz (2007).Jangan Biarkan Anak Kita Berkesulitan Belajar,PT Tiga serangkai Pustaka Mandiri,Solo
Soetjiningsih, 2008, Tumbuh Kembang Anak,penerbit Kedokteran EGC
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,Alfabeta
Surakhamat,2007, Undang-Undang Republik Indinesia No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional dan Undang-Undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen
Sastroasmoro, 2010. Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Klinis edisi ketiga. Jakarta: Sagung Seto, 78-100
Susanto, A. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya.Jakarta: Kencana
Tri Lestari Waraningsih 2014, Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Menggunakan Media Kartu Kata di TK SULTHONI NGALIK SLEMAN
Utaminingrum Septiana, 2015, Dalam “skripsi” pengaruh media audiovisual dalam pembelajaran bahasa indonesia pada keterampilan menyimak cerita siswa kelas v sd di kecamatan pandak bantul daerah istimewa yogyakarta
Wahyuningsih Anggi Rani, 2011, “skripsi” Efektivitas Penggunaan Media Audio-Visual Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Bahasa Prancis Pada Siswa Kelas x Man 1 Yogyakarta
Wulandari Devi, 2013, dalam “skripsi” pengaruh penggunaan media audio visual terhadap kemampuan berbahasa anak usia 4 - 5 tahun di tk aisyiyah ngringo iv jaten karanganyar